In dit artikel willen we je graag tonen hoe je het meeste kan halen uit de SEO-functies die in onze editor beschikbaar zijn.
Sommige functies zijn vooraf ingesteld, zodat je je er geen zorgen over hoeft te maken. Andere zullen je aandacht behoeven. Laat ons de titels en beschrijvingen van naderbij bekijken voor je pagina’s, zoekwoorden, URL-adressen, beschrijvingen bij afbeeldingen, beveiligde verbinding met HTTPS en responsief webdesign.
Titel
De titel van de pagina is een cruciaal element, zowel voor bezoekers als voor robots die je website indexeren in databanken. Hij vertelt aan website crawlers waarover je pagina gaat en of ze pertinent is binnen de zoekactie van de bezoeker. Hij kan ook potentiële bezoekers overtuigen om op je link te klikken en jouw website te kiezen tussen alle andere die bij de zoekresultaten staan. Dat is een redelijk verbluffende superpower; zorg dus dat je er voordeel uithaalt.
Waar vind je titels?
We komen gewoonlijk titels tegen in de zoekresultaten op Google en andere zoekmachines. Ze vormen een klikbare headline en zien er meestal ongeveer zo uit:
Je zal ze ook tegenkomen in de previews van sociale posts en telkens iemand je website op sociale media deelt. Daarnaast worden titels ook getoond in de browser tabs. Als je één van dezen bent die constant werkt met teveel geopende tabs, maken titels de navigatie tussen deze veel makkelijker:
Hoe maak je een goeie titel
Een titel moet een korte en passende naam geven voor een specifieke pagina om zowel Google als bezoekers een idee te geven over haar inhoud. Daarom mogen titels niet herhaald worden voor andere pagina’s van je website. Bovendien verdienen niet alleen de hoofdpagina’s hun eigen titel; elke pagina van je website zou er één moeten hebben.
De lengte van de titel hangt af van het aantal gebruikte tekens. De maximumlengte tegenwoordig is 600 pixels, wat ongeveer overeenkomt met 60 standaard tekens. Als de titel te lang is, zal hij niet helemaal getoond worden. Hou het dus kort zodat alles makkelijker leesbaar blijft.
Als je zoekwoorden wil gebruiken, vermeld ze dan aan het begin van de titel. Het is dit deel van de tekst die gewoonlijk de aandacht van de lezers trekt terwijl ze de zoekresultaten doornemen. Alleen: gebruik ze niet overdadig. Zoekmachines zullen niet van je titels houden als ze enkel een aaneenschakeling van zoekwoorden zijn met bitter weinig betekenis.
Als je wat plaats overhebt, kan je ook een merknaam toevoegen. Het volstaat om hem aan het eind van de titel te vermelden. Als het een sterk merk is, zal Google hem soms automatisch aan je titel toevoegen.
Wat gebeurt er als je geen titel aanmaakt?
In de meeste gevallen zal enkel de naam van je website getoond worden. Vergeet alleen niet dat deze naam niet je domeinnaam is, maar wel de naam die je koos voor je SiteBuilder-project wanneer je het eerst aanmaakte. Je kan hem op ieder moment wijzigen. Hiervoor klikt je in je editor op “Instellingen” in de rechterbovenhoek en je zal deze publicatie-optie vinden onder de hoofding “Website Instellingen”:
Google kan ook beslissen om je titels te negeren en je een andere tekst tonen. Je kan niet echt beïnvloeden wanneer het gebeurt, maar het gebeurt meestal om één van deze redenen:
- Je hebt te veel zoekwoorden in je titel
- Je titel komt niet overeen met de vraag van de bezoeker
- Google vindt dat de titel niet accuraat beschrijft wat er op de pagina staat
Dit is nog maar een extra reden waarom je best aandacht besteedt aan al je titels.
Hoe titels creëren in SiteBuilder
Heb je een idee voor een pakkende titel die mensen gaat overtuigen om je website te bezoeken? Je kan hem makkelijk invoeren in je editor. Klik gewoon op de knop “Pagina’s” bovenaan rechts, klik op een paginanaam en je zal de titel terugvinden bij de SEO pagina-instellingen:
Beschrijving
Laat ons eerlijk zijn, hoe vaak heb je besloten om niet te klikken op een link in Google gewoon omdat zijn beschrijving er verdacht uitzag?
Een beschrijving werkt ongeveer op dezelfde manier als de titel – ze wordt getoond bij de zoekresultaten en op sociale sites en zou uniek moeten zijn voor iedere pagina. Als je ze niet invult zal de eerste schijnbaar pertinente tekst van je website getoond worden. Dat is gewoonlijk om het even welke tekst die voorkomt bovenaan een pagina. En dat is niet altijd de beste oplossing.
Anders dan voor titels, worden beschrijvingen gecreëerd voor bezoekers van een website en zijn ze geen factor die rechtstreeks je positie tussen de zoekresultaten gaat beïnvloeden. Beschrijving verstrekt een korte samenvatting die uitlegt wat lezers kunnen vinden op die bepaalde pagina en waarom ze interessant of nuttig is voor hen. Bekijk het als een advertentie. Als je geen idee hebt wat te schrijven in je beschrijvingen, beeld je dan in dat je aan je vrienden wil uitleggen wat er gebeurt op die pagina, maar dat je maar één zin mag gebruiken.
Je kan ook creatief zijn met je beschrijvingen – viseer verkopen, promoot speciale aanbiedingen, of toon belangrijke informatie zoals je contactinfo. Zorg er wel voor dat je beschrijvingen niet te lang zijn. De limiet is tegenwoordig 160 tekens die 2 of 3 korte zinnen vormen.
Je kan je beschrijvingen in dezelfde ruimte schrijven als je titels – in “Pagina’s” onder de “SEO pagina-instellingen “:
Zoekwoorden
Over het algemeen zijn zoekwoorden cruciaal in het kader van hoe je met je bezoekers communiceert en wat je met hen wil delen.
Het is beslist geen goed idee om je content te vullen met een pak zoekwoorden die elkaar opvolgen. Dit was een frequente praktijk in het verleden, wanneer zoekmachines pas bestonden. Website-eigenaars konden hen misleiden zodat ze websites zouden promoten omdat ze het meeste zoekwoorden bevatten ongeacht hun kwaliteit. Tegenwoordig kan Google makkelijk detecteren of je gewoon zoekwoorden aaneenplakt tot teksten enkel en alleen om een betere positie in de zoekresultaten te verkrijgen. Als gevolg zal je genegeerd worden of zelfs gepenaliseerd.
In plaats van trucjes te gebruiken probeer je het beter handmatig. Je lezer zou niet bepaald zoekwoorden moeten opmerken, maar deze woorden zouden nog altijd onbewust zijn aandacht moeten trekken naar belangrijke content. Het klinkt eenvoudig, niet? Het goede nieuws is dat, als je content schrijft van hoge kwaliteit, zoekwoorden hun weg naar je teksten moeten vinden.
Maar hoe beslis je welke zoekwoorden te gebruiken? Je doelpubliek kennen kan helpen, evenals de concurrentie bespieden. Als je meer in detail wil gaan en zeker wil zijn dat je al je opties hebt gebruikt, kan je verscheidene diensten gebruiken die zoekwoorden online opzoeken, zoals deze die Google zelf heeft gecreëerd: https://ads.google.com/intl/en/home/tools/keyword-planner/
Meta-zoekwoorden
Tot nu toe hebben we naar zoekwoorden gekeken die in teksten, titels en beschrijvingen worden verwerkt om de interesse aan te wakkeren van websitebezoekers.
Daarnaast biedt onze editor ook een optie die toelaat om zoekwoorden toe te voegen in een “meta tag”. Metatags vertellen aan zoekmachinerobots wat te verwachten op een specifieke pagina en hoe deze pagina’s in een websitedatabank te categoriseren. Google negeert deze meta-zoekwoorden, maar andere kleinere en lokale zoekmachines kunnen ze altijd in rekening nemen.
Meta-zoekwoorden kunnen ook ingevoerd worden in de SEO-instellingen van iedere pagina.
Welk type zoekwoorden gebruik je best?
Nu komt het tricky gedeelte. Laat ons beginnen met advies dat op alle types zoekwoorden toepasbaar is – tenzij je een pionier in je veld bent, gebruik je best meer specifieke woorden eerder dan generieke.
Een voorbeeld. Je bent loodgieter en je wil dat klanten je online vinden. Als je een generiek woord “loodgieter” zoekt, zal je duizenden resultaten te zien krijgen. Niet allen zullen in verband staan met wat je wilde zoeken en je langgevestigde concurrenten zullen beslist al alle lucratieve plekken beheersen. Als je eerder zoekt naar meer specifieke long-tail zoekwoorden zoals “loodgieter Jette Brussel”, zal je website een veel betere kans maken.
Hoe werkt het? Speel even de rol van klant en probeer iets te vinden. De kans is groot dat je intuïtief gaat zoeken naar meerdere woorden, een hele zin (bv. Hoe creëer ik gratis een website) en misschien zelfs een locatie. Je zal wellicht minder websites vinden in de zoekresultatenlijst, maar de meeste zullen hoogst pertinent zijn voor wat je zoekt. Specifieke informatie geven aan zoekmachines laat hen toe om beter door alle websites te sorteren in hun databanken en je het juiste antwoord te tonen. Zorg ervoor dat je website hier klaar voor is en concentreer je op deze long-tail zoekwoorden.
Wanneer je een lijst gaat compileren met zoekwoorden is het niet nodig om er honderden te vinden voor één enkele pagina. Het is beter om er slechts enkele te vinden, laat ons zeggen 20, maar dat deze allemaal hoogst pertinent zijn. Je kan ook zoekwoorden gebruiken in je domeinnaam, maar vergeet niet wat we hierover vertelden in ons vorig artikel.
Gepersonaliseerd URL-adres
In de instellingen van de SEO-pagina, kan je ook gepersonaliseerde URL-identificaties instellen. Deze maken de navigatie op je website vlotter. Bovendien, vind je niet dat een lange URL vol rare tekens, vraagtekens, streepjes enzoverder er verdacht uitziet? Een klare en duidelijke URL ziet er veilig uit en je bezoekers zullen direct weten waar de pagina over gaat.
Onze editor zal voor de URL-identificatie automatisch gebruiken wat je als paginanaam invoert, maar je kan deze wijzigen in de SEO pagina-instellingen:
Afbeeldingen
Vele website-eigenaars hebben geen flauw idee dat hun pagina’s gegoogeld kunnen worden via afbeeldingen. Gebruikers zoeken eerder ofwel naar specifieke afbeeldingen ofwel naar websites die meer context bij afbeeldingen verstrekken. Omdat het aantal mensen die zoeken in afbeeldingen toeneemt, zou het spijtig zijn een dergelijke kans op reclame te missen. Je afbeeldingen zouden nog een goede positie kunnen bereiken, zelfs voor heel generieke zoekwoorden.
Hoe krijg je je afbeeldingen geïndexeerd door Google?
Besteed aandacht aan hun naam. Vooraleer je afbeeldingen in de editor uploadt, geef je ieder bestand een unieke naam die duidelijk beschrijft wat er op de afbeelding staat. We raden ook aan dat je de beschrijvingen van de afbeeldingen ingeeft, wat dan zal geïndexeerd worden als de “alt”-tekst.
Alt-tekst gaat de toegankelijkheid van de website verbeteren omdat hij wordt gebruikt door schermlezers om afbeeldingen te beschrijven voor slechtziende bezoekers. Tegenwoordig kunnen zoekmachines ook niet onderscheiden wat er getoond wordt in een afbeelding. Vertel hen wat te verwachten in de beschrijving en zo kunnen ze je afbeeldingen veel beter indexeren.
HTTPS
Je hebt waarschijnlijk wel opgemerkt dat sommige websites een label “Niet veilig” meekrijgen vanwege je browser en dat je dan de raad krijgt ze niet te openen. Simpel uitgelegd betekent deze waarschuwing dat deze websites geen veilige verbinding kunnen verstrekken en dat de informatie die je ingeeft wanneer je hen bezoekt gestolen zou kunnen worden.
Als je een website ontwikkelt in SiteBuilder, zullen we automatisch een SSL-certificaat genereren dat encryptie verleent en een veilige toegang garandeert tot je website. Je moet helemaal niets doen en je website zal een veilige plek zijn voor je bezoekers.
Zelfs wanneer je je eigen domein bij ons registreert, een domein van een andere provider overbrengt of een domein toekent aan je website, zullen we hem hetzelfde verlenen. We zullen automatisch zorgen voor alles wat nodig is.
Responsief design
Er zijn veel artikels geschreven over hoe Google mobiele versies van websites prioriteit verleent. We zullen dit in detail bespreken in het laatste artikel van deze reeks; voorlopig willen we iets vermelden dat verband houdt met hoe je website verschijnt op mobiele telefoons – responsief design.
Responsief design betekent dat je website naadloos zijn verschijning aanpast aan het type toestel waarop hij getoond wordt. Je zal je website bouwen op een computer, maar hij zal er zelfs mooi en natuurlijk uitzien op je tablet of smartphone. Het is een groot voordeel en goed nieuws, niet alleen voor je positionering op Google, maar vooral voor je bezoekers, die niet zullen afgeschrikt worden door een slecht uitziende mobiele pagina.
Dit is alweer iets waar je je in SiteBuilder geen zorgen om hoeft te maken. Al onze sjablonen hebben een responsief design. Als je wil testen hoe dit werkt, open dan een website op je smartphone of sleep gewoon je browservenster kleiner en dan zie je je gepubliceerde website zich automatisch aanpassen aan het scherm.
Nog enkele woorden
Herinner je je wat we zeiden in het vorige artikel over het belang van content? Dit geldt nog steeds. Alles wat we vermeldden in dit artikel is de kers op de taart om websites nog aantrekkelijker te maken voor bezoekers of gemakkelijker te indexeren voor zoekmachines. Geen van deze functies kunnen op hun eentje je website een boost geven, tenzij de inhoud ook goed is. Maar dat betekent niet dat je ze over het hoofd moet zien. Gebruik iedere gelegenheid om beter te worden. Als je dat niet doet, zullen je concurrenten het zeker wel doen.