Gratis support via:  +31 (0)20 796 9999

Een meertalige website configureren

Bereik een groter publiek door jouw site in meerdere talen te vertalen. Voor elke nieuwe taal die je toevoegt, wordt een dubbele versie van jouw site gemaakt om de vertaling te hosten. Je kan sites handmatig vertalen, of gebruik maken van de gratis Google Translate functie die is ingebouwd in de editor. Als je de Google Translate functie gebruikt, zorg er dan voor dat je de gehele vertaling controleert voordat je deze publiceert.

De volgende functies zijn momenteel niet beschikbaar in meerdere talen:

  • Personalisatie
  • Blogposts
  • Pagina titel en beschrijvingen.

Gebruik je de nieuwe SiteBuilder (sinds mei 2022)?
Bekijk onze handleiding voor de nieuwste versie

Let op: Nadat een site is vertaald, zal alle inhoud die is toegevoegd aan een taalversie van de site niet worden gesynchroniseerd met de andere taalversies. Om deze reden raden wij aan om meerdere talen toe te voegen als laatste stap, zodra je klaar bent met het bouwen van jouw site.

Selecteer de standaardtaal

De standaardtaal is de hoofdtaal van jouw site. Alle andere talen zullen in subdomeinen bestaan, terwijl de standaardtaal het hoofddomein gebruikt.

We proberen de standaardtaal van jouw inhoud automatisch te identificeren.

Om de standaardtaal van de site handmatig in te stellen:

  1. Klik in het linkerpaneel op “Pagina’s” en klik vervolgens op “Talen van de site toevoegen” of “Talen van de site beheren”.
  2. Klik naast de huidige standaardtaal op “Wijzigen” en selecteer een standaardtaal.

Zodra je meerdere talen aan jouw site toevoegt, moet alle nieuwe inhoud worden vertaald vanuit de standaardtaal versie van jouw site. Als er eenmaal talen zijn toegevoegd, kan de standaardtaal niet meer worden gewijzigd.

Nieuwe taal toevoegen

Om talen toe te voegen aan jouw site:

  1. Klik in het linkerpaneel op “Pagina’s” en klik vervolgens op “Talen van de site toevoegen”.
  2. Klik op “+ Talen toevoegen”, en selecteer een of meerdere talen.
    Opmerking: Sommige talen zijn beschikbaar onder meerdere landen vlaggen (bijvoorbeeld Spaans).
  3. Klik op “Klaar” als je klaar bent.
  4. Klik op “Opslaan”.
  5. De taalkeuze wordt in een nieuwe rij bovenaan de site toegevoegd en je wordt onmiddellijk gevraagd om deze te positioneren. Deze positie is terug te vinden in alle taalversies; bekijk het op alle apparaten. Klik op “Klaar” wanneer je de taalkiezer hebt geplaatst.

Zodra je op “Klaar” klikt, worden de nieuwe talen aan de site toegevoegd en elke wijziging die je in de locatie en/of het ontwerp van de selector aanbrengt, moet in elke taal afzonderlijk worden uitgevoerd.

Talen uitschakelen of verwijderen

Om een taal uit te schakelen, klik je op de schakelaar naast de taal.

Om een taal te verwijderen, klik je op de “X” naast de schakelaar en vervolgens op “Verwijderen”.

Het uitschakelen van een taal. Hierdoor kan je aan de inhoud en de vertaling voor die taal werken voordat je de taal openbaar maakt en op jouw site staat. Als je de site wilt publiceren zonder een van deze talen, zorg er dan voor dat je die taal uitschakelt.

Het verwijderen van een taal. Hierdoor wordt een taal van de site verwijderd en eventuele links naar deze taal worden omgeleid naar de standaardtaal. Een back-up versie wordt automatisch toegevoegd aan jouw back-up lijst in de site-instellingen.

Ontwerp van de taalkiezer

De taalkiezer verschijnt in de navigatiebalk op alle taalversies van de site; het is wat de bezoekers in staat stelt om te wisselen tussen de talen.

Om het ontwerp van de taalkiezer te bewerken:

  1. Klik op de “taalkiezer” in de navigatiebalk en klik op het tabblad “Ontwerp” om de lay-outopties te zien. Je kan ook in het linkerpaneel op “Pagina’s” klikken, op “Talen van de site beheren” en vervolgens op het tabblad “Ontwerp” klikken.
  2. Selecteer een lay-out. De lay-out die je selecteert is van invloed op de desktop- en tabletweergave, mobiele apparaten kunnen alleen de kleine vooringestelde taalversie bevatten.

Automatisch vs. Handmatige vertaling

Standaard vertaalt de meertalige functie de inhoud van jouw site automatisch naar de nieuwe taal met behulp van Google Translate. Hoewel deze dienst gratis wordt aangeboden, biedt Google Translate niet altijd de meest nauwkeurige vertalingen, dus zorg ervoor dat je de inhoud van de vertaalde versies van jouw site controleert en bewerkt. Als je de voorkeur geeft aan het handmatig vertalen van jouw gehele site, schakel je de optie “Gebruik automatische vertaling voor nieuwe talen” uit.

Bewerk de inhoud in de nieuwe taal

Om een andere taalversie te selecteren, klik je op de vlag van jouw standaardtaal en selecteer je de taal die je wilt bewerken uit het uitklapmenu.

Eventuele wijzigingen die je aanbrengt in een taalversie (bijvoorbeeld het wijzigen van tekst, afbeeldingen of het toevoegen/verwijderen van widgets) zullen niet worden weerspiegeld in de andere versies van jouw site.

Pagina’s en pop-ups toevoegen

Nieuwe pagina’s kunnen alleen worden toegevoegd vanuit de standaardtaal. Als je een specifieke pagina in een bepaalde taal wilt weergeven, voeg je deze eerst toe aan de standaardtaal en verberg je vervolgens de pagina in het navigatiemenu. Om een pagina aan alle talen toe te voegen, voeg je deze eerst toe aan de standaardtaal. Schakel vervolgens over naar elke vertaalde versie afzonderlijk, klik in het linker paneel op “Pagina’s”, selecteer de pagina die je wilt vertalen en klik op “Vertalen” in het uitklapmenu.

Opmerkingen

  • Hoewel de inhoud van de site automatisch wordt vertaald, worden de volgende velden niet vertaald:
    • Locatie/Pagina Titel
    • Plaats/Pagina Beschrijving
    • Plaats/Pagina Trefwoorden
    • Alt-tekst (op afbeeldingen

Let op: Deze velden zijn belangrijk voor SEO, dus zorg ervoor dat je ze handmatig vertaalt voor elke taal.

  • Tekst die is verbonden via Connect Data wordt niet automatisch vertaald. Om deze tekst te vertalen, koppel je de widgets los van de Content Library en vertaal je ze handmatig.
Updated on 16 september 2022

Was this article helpful?

Related Articles